391/2015 Z.z.
ZÁKON
z 12. novembra 2015
o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
V znení:
Predpis č. |
K dátumu |
Poznámka |
177/2018 Z.z. |
1. 1. 2019 |
mení a dopĺňa § 8 a poznámku pod čiarou |
373/2018 Z.z. |
1. 1. 2019 |
mení a dopĺňa 4 novelizačné body |
221/2019 Z.z. |
1. 9. 2019 |
mení § 4 a poznámku pod čiarou |
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Úvodné ustanovenia
§ 1
(1)
Tento zákon upravuje
a) alternatívne riešenie sporu medzi spotrebiteľom a predávajúcim vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy1) alebo súvisiaceho so spotrebiteľskou zmluvou (ďalej len spor”) subjektom alternatívneho riešenia sporov,
b) podmienky zápisu do zoznamu subjektov alternatívneho riešenia sporov vedeného Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len zoznam”),
c) práva a povinnosti subjektov alternatívneho riešenia sporov a nimi poverených fyzických osôb,
d) práva a povinnosti strán alternatívneho riešenia sporu,
e) pôsobnosť Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len ministerstvo”) a iných orgánov štátnej správy v oblasti alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov,
f) zodpovednosť a sankcie za porušenie povinností podľa tohto zákona.
(2)
Tento zákon sa vzťahuje na spory medzi predávajúcim, ktorý mal ku dňu uzavretia zmluvy alebo ak ide o zmluvu uzavretú na diaľku, ku dňu odoslania objednávky spotrebiteľa, miesto podnikania alebo sídlo v Slovenskej republike, a spotrebiteľom, ktorý mal ku dňu uzavretia zmluvy alebo ak ide o zmluvu uzavretú na diaľku, ku dňu odoslania objednávky, bydlisko alebo miesto obvyklého pobytu v
a) Slovenskej republike (ďalej len vnútroštátny spor”),
b) inom členskom štáte Európskej únie, než je členský štát Európskej únie v ktorom má miesto podnikania alebo sídlo predávajúci (ďalej len cezhraničný spor”).
(3) Tento zákon sa vzťahuje na riešenie sporov online podľa osobitného predpisu.2)
(4)
Tento zákon sa nevzťahuje na
a) spory, v ktorých si uplatňuje právo predávajúci voči spotrebiteľovi,
b) komunikáciu medzi spotrebiteľom a predávajúcim za účelom uplatnenia práv spotrebiteľa a vyriešenia spotrebiteľského sporu uskutočnenú pred žiadosťou spotrebiteľa o nápravu,
c) spory riešené predávajúcim alebo treťou osobou, ktorá je s predávajúcim v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom právnom vzťahu,
d) spory súvisiace so službami všeobecného záujmu poskytovanými bezodplatne,
e) spory súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti3) alebo so službami súvisiacimi s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,4)
f) spory súvisiace s poskytovaním vysokoškolského vzdelávania alebo ďalšieho vzdelávania verejnou vysokou školou alebo štátnou vysokou školou.5)
(5) Týmto zákonom nie sú dotknuté osobitné predpisy upravujúce riešenie sporov v spotrebiteľskom rozhodcovskom konaní6) alebo mediáciou.7)
§ 2
(1)
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) spotrebiteľom fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti,8) zamestnania alebo povolania;9) spotrebiteľom na účely alternatívneho riešenia sporov pred subjektom alternatívneho riešenia sporov podľa osobitného predpisu,9a) ak ide o spory súvisiace s presunom platobného účtu podľa osobitného predpisu,9b) sa rozumie aj spotrebiteľ podľa osobitného predpisu,9c)
b) predávajúcim…